52728198-teori-pembelajaran

5
9/24/2010Nordin Bin Tahir, IPIP1 TEORI PEMBELAJARAN PENGENALAN *Manusia belajar melalui berbagai-bagai cara. •Cara belajar dibahagikan kepada mazhab behavioris, kognitif, sosial dan humanis. Mazhab behaviorismenganggap pembelajaran sebagai perubahan dalam tingkahlaku. Mazhab Kognitifmenganggap pembelajaran sebagai satu proses dalaman yang tidak diperhatikan secara langsung Mazhab Humanismenekankan perbezaan individu dan kehendak sikap dalam pembelajaran. Mazhab Sosialmenganggap pembelajaran meliputi aspek yang lebih daripada tingkahlaku yang nyata. TEORI PEMBELAJARAN BEHAVIORIS •Pembelajaran sebagai satu perubahan dalam bentuk atau frekuensi tingkahlaku. •Dalam bentuk pendekatan behavioris, tingkahlaku pelajar dinilai sebelum memulakan pengajaran. •Pembelajaran memerlukan penyususunan (stimuli) rangsangan dalam persekitaran supaya pelajar dapat memberi respons dan diberi pengukuhan. Teori Pembelajaran Unsur Berkaitan Tokoh Psikologi Behavioris Tingakahlaku, Pelaziman klasik (emosi) ,(tabiat) Pelaziman Operan, cuba-ralat dan peneguhan Ivan Pavlov Edward Thorndike B.F. Skinner Watson, Guthrie Kognitif Pemikiran, Celik akal, Penemuan, Kategori pembelajaran, Resepsi Jean Piaget Gagne, Bruner Ausuble, Kohler Sosial (neo behavioris) Prestasi Permodelan Bandura Humanis Kemanusiaan ,Sempurna kendiri, Keperluan asas Carl Rogers Abraham Maslow BEHAVIORIS PELAZIMAN KLASIK *Pembelajaran haiwan dan Manusia yg terhasil drp gerak balas automatik terhadap sesuatu rangsangan yg mula-mula tidak memberikan sebarang kesan. *Behaviorisme adalah perhubungan antara rangsangan (R) dengan gerak balas (G) *Tingkahlaku adalah gerakbalas yang nyata dan dapat diramalkan. PELAZIMAN KLASIK PAVLOV Sebelum pelaziman Proses pelaziman Selepas pelaziman Rangsangan tak terlazim (Makanan) Gerak balas tak terlazim (perembesan) TETAPI Rangsangan neutral (bunyi loceng) Tiada gerak balas (tiada perembesan) Eksperimen 1.Bunyi loceng 2.Tunggu sementara 3.Diberikan makanan 4.Proses berulang-ulang Rangsangan terlazim (makanan) Gerak balas terlazim (perembesan) DAN Rangsangan Terlazim (bunyi loceng) Gerak balas terlazim (perembesan) PAVLOV MENGENALPASTI 3 PROSES LAIN :

Upload: ahmad-fadzli

Post on 06-Dec-2015

227 views

Category:

Documents


1 download

DESCRIPTION

ok

TRANSCRIPT

Page 1: 52728198-TEORI-PEMBELAJARAN

9/24/2010Nordin Bin Tahir, IPIP1

TEORI PEMBELAJARAN

PENGENALAN*Manusia belajar melalui berbagai-bagai cara.•Cara belajar dibahagikan kepada mazhab behavioris, kognitif, sosial dan humanis.•Mazhab behaviorismenganggap pembelajaran sebagai perubahan dalam tingkahlaku.•Mazhab Kognitifmenganggap pembelajaran sebagai satu proses dalaman yang tidak diperhatikan secara langsung•Mazhab Humanismenekankan perbezaan individu dan kehendak sikap dalam pembelajaran.•Mazhab Sosialmenganggap pembelajaran meliputi aspek yang lebih daripada tingkahlaku yang nyata.

TEORI PEMBELAJARAN BEHAVIORIS•Pembelajaran sebagai satu perubahan dalam bentuk atau frekuensi tingkahlaku.•Dalam bentuk pendekatan behavioris, tingkahlaku pelajar dinilai sebelum memulakan pengajaran.•Pembelajaran memerlukan penyususunan (stimuli) rangsangan dalam persekitaran supaya pelajar dapat memberi respons dan diberi pengukuhan.

Teori Pembelajaran Unsur Berkaitan Tokoh PsikologiBehavioris Tingakahlaku, Pelaziman klasik (emosi) ,(tabiat)

Pelaziman Operan, cuba-ralat dan peneguhanIvan PavlovEdward ThorndikeB.F. SkinnerWatson, Guthrie

Kognitif Pemikiran, Celik akal, Penemuan, Kategori pembelajaran, Resepsi

Jean PiagetGagne, BrunerAusuble, Kohler

Sosial(neo behavioris)

PrestasiPermodelan

Bandura

Humanis Kemanusiaan ,Sempurna kendiri, Keperluan asas

Carl RogersAbraham Maslow

BEHAVIORISPELAZIMAN KLASIK*Pembelajaran haiwan dan Manusia yg terhasil drp gerak balas automatik terhadap sesuatu rangsangan yg mula-mula tidak memberikan sebarang kesan.*Behaviorisme adalah perhubungan antara rangsangan (R) dengan gerak balas (G)*Tingkahlaku adalah gerakbalas yang nyata dan dapat diramalkan.

PELAZIMAN KLASIK PAVLOV

Sebelum pelaziman Proses pelaziman Selepas pelaziman

Rangsangan tak terlazim(Makanan)

Gerak balas tak terlazim(perembesan)

TETAPI

Rangsangan neutral(bunyi loceng)

Tiada gerak balas(tiada perembesan)

Eksperimen

1.Bunyi loceng2.Tunggu sementara3.Diberikan makanan4.Proses berulang-ulang

Rangsangan terlazim (makanan)

Gerak balas terlazim (perembesan) DAN

Rangsangan Terlazim (bunyi loceng)

Gerak balas terlazim (perembesan)

PAVLOV MENGENALPASTI 3 PROSES LAIN :

1.Generalisasi - Anjing juga akan mengeluarkan air liur sebagai responspada bunyi dan juga bunyi yang hampir sama.2.Diskriminasi - Anjing respons pada 1 atau 2 „tone‟ dengan memastikan makanan diberi selepas 1 „tone‟.3.Pemusnahan - Rangsangan lazim diberi contohnya bunyi tapi tidak diikuti dgn makanan.Gerak balaslazim (salivating) semakin tiada & akhirnya hilang terus.

PERASAAN MEMUPK PELAZIMAN KLASIK Guru memberi pujian Murid gembira(rangsangan tak terlazim) (Gerak balas tak lazim ) Pelaziman Kehadiran guru Murid gembira(gerak balas terlazim) (Gerak balas terlaz)IMPLIKASI PADA GURU

Kemungkinan reaksi emosi seseorang kepada pelbagai situasi mungkin dipelajari melalui pelaziman lazim. Contohnya: Seseorang merasa gementar apabila melihat guru disiplin. Mungkin sebelum ini dia telah melakukan kesalahan dan telah didenda. Ini menyebabkan ia takut. Pembelajaran tetang emosi, sikap, idea dapat dipelajari disekolah.Kadang-kadang pembelajaran emosi dapat

Page 2: 52728198-TEORI-PEMBELAJARAN

menggangu pembelajaran akademik.

JOHN B. WATSONAhli psikologi pertama menggunakan perkataan “behaviorisme”.Sangat dipengaruhi model pelaziman klasik Pavlov.Perbezaan antara manusia ialah pengalaman.Pengalaman yang baik boleh diubah menjadi pengalaman yang buruk. Rangsangan yang didedahkan dan jenis gerak balas akan mempengaruhi pengalaman pembelajaran murid

Watson ‘Little Albert Experiment’Menggambarkan kuasa pelaziman (conditioning)Albert -11 bulan –tidak menunjukkan sebarang rasa takut pada seekor tikus putih. Semasa pelaziman Albert hendak mengambil tikus, bunyi pemukul diketuk pada besi. Kesannya Albert terkejut dan terjatuh. Keadaan itu diulang berkali-kali (tikus putih dan berbunyi pemukul).Akhirnya, eksperimen menunjukkan Albert memberi reaksi emosional terhadap tikus contohnya takut pada tikus, anjing, arnab. Selepas diuji lagi ia menunjukkan reaksi emosi yang sederhana.Kesimpulannya, : Pelaziman boleh melahirkan reaksi emosional.

EDWIN GUTHRIEPembelajaran (melalui perkaitan) berlaku melalui padanan sekali sahaja antara ransangangerak balas padanan tidak perlu diulangi. Mentakrif pembelajaran sebagai pembentukan tabiat.Tabiat dapat dimusnahkan (yang tidak diingin) dan tabiat diganti (yang diingini).

EDWARD THORNDIKE•Manusia belajar menggunakan kaedah cuba dan ralat.•Ganjaran dan denda dua faktor penting bantu pembelajaran manusia.•Pembelajaran manusia berlaku mengikut hubungan antara rangsangan dan gerak balas.•Motivasi, ganjaran dan denda amat penting dalam proses pembelajaran.•Beliau mengemukakan teori perkaitan dikenali sebagai Teori R-G.(Rangsangan dan Gerak balas)

EDWARD THORNDIKE•Teori R-G menjadi asas tiga hukum Thorndike iaitu :•Hukum Kesediaan (HK), •Hukum Aneka Gerak Balas (HAGB) dan•Hukum Latihan dan Hukum Kesan (HL&K)

ImplikasiTeori Thorndikedalam Pengajaran-Pembelajaran·Untuk meningkatkan tahap kesediaan belajar, guru harus menggunakan motivasi yang sesuai·Mengukuhkan pertalian ant rangsangan & gerak balas pelajar dgn membnykkan akt. latihan, ulgkaji, aplikasi, serta pengukuhan dlm kdaan yg menyeronokan.·Memberi ganjaran atau peneguhan untuk respons atau gerak balas yang betul daripada pelajar.·Memberi peluang kepada pelajar untuk menikmati kejayaan dalam pembelajaran mereka.

BURHUS FREDERICK SKINNER•Menurut Skinner (1953) kajiannya menunjukkan pelaziman operan di mana organisma bertindakbalas terhadap persekitaran dalam proses pembelajaran.•Pelaziman operan meningkatkan kebarangkalian pengulangan sesuatu gerak balas.•Peneguhan biasanya dapat menambahkan kebarangkalian gerak balas yang akan berlaku.

PELAZIMAN OPERAN DALAM BILIK DARJAH SEBELUM PELAZIMAN : Keadaan bilik darjah

Membaca bukuKomikMembaca kerja lain

Berbagai-bagai gerak balas (pelajar) Berbual-bual dengan kawanBermain dengan sesuatu

Berinteraksi dengan guru

PROSES PELAZIMANGerak balas Ganjaran

Berinteraksi dengan guru Guru senyum, puji / beritunjuk kasih saying

SELEPAS PELAZIMANRangsangan Gerak balasGuru sedang mengajar Berinteraksi dengan guru (menumpu terhadap pelajaran)

Peneguhan Mengakibatkan gerak balas berlaku dengan lebih kerap

Rajah : Pelazoman operan dalam bilik darjah

IMPLIKASI TEORI BEHAVIOUS SELEPAS PROSES PEMBELAJARAN

PERHUBUNGAN: RUMUSAN:Pembelajaran melalui pertalian. * Pelaziman operan dapat dilaksanakan melalui:

•PELAZIMAN KLASIK:Menghasilkan gerak balas automatik dengan rangsangan baru * Peneguhan diberi pada tingkahlaku positif.

•PELAZIMAN OPERAN:

Page 3: 52728198-TEORI-PEMBELAJARAN

Mencuba gerak balas baru * Berikan peneguhan yang banyak untuk memelihara kesinambungan Tingkahlaku itu.

TEORI PEMBELAJARAN KOGNITIF•Diaplikasikan kepada fenomena seperti pembelajaran konsep, pemikiran, taaklukan, penyelesaian masalah, pemindahan, pembelajaran kemahiran yang kompleks (Greeno, Collins, Resnik, 1996, Mayor & Wittrock, 1996).•Prinsip pembelajaran kognitif menerangkan bgmn pelajar menerima, memproses, menyimpan & mencari maklumat dalam memori (Ertmer & Newby, 1993).•Lebih menumpukan kepada apayang pelajar „tahu‟dan „bagaimana‟ mereka mengetahuinya.

TEORI KOGNITIF/GESTALT•Pembelajaran satu proses yang aktif

•Pelajar ada kebolehan mental utk mengelola, menyimpan dan mengeluarkan semula segala pengalamannya.

•Pengetahuan dan pengalaman yang sedia ada senantiasa menentukan apa-apa yang akan dipelajari, diingati dan dilupakan.

•Koffka, Kohler, Bruner, Gagne dan Ausubel ahli-ahli psikologi pendidikan yang berpengaruh dan terkemuka terhadap teori pembelajaran kognitif.

KURT KOFFKA DAN WOLFGANG KOHLER

•Kajian Kohler menunjukkan pembelajaran yang kompleks berlaku tidak semata-mata melalui cuba ralat.

•Manusia juga mempunyai kebolehan mental yang istimewa disebut celik akal yang membolehkan mereka memperoleh pembelajaran dan menyelesaikan masalah yang kompleks.

JEAN PIAGET•Teori Piaget berasaskan anggapan bahawa perkembangan kognitif manusia berlaku dalam peringkat urutan yang ketara.

•Menurut Jean Piaget, perkembangan pemikiran kanak-kanak dapat dibahagikan kepada empat peringkat seperti berikut:

1. Sensori motor 2. Operasi logik/abstrak3. Operasi konkrit 4. Operasi formal

JEROME BRUNER•Mengkaji perkembangan kebolehan mental manusia dan •PERSEKITARAN UNTUK BELAJAR

•Bagaimana pemikiran berlaku semasa proses pembelajaran . •STRUKTUR PENGETAHUAN

•Beliau menyarankan pengajaran harus merangkumi ciri-ciri berikut: •URUTAN

•PENEGUHAN

JEROME BRUNER•Mengikut Bruner, peringkat pembelajran berubah dalam tiga urutan iaitu: Enaktif, ikonik, simbolik

Enaktif•Pembelajaran melalui tindakan manipulatif dan tidak melibatkan bahasa.

•Bahan maujud perlu dipegang dan digunakan untuk memperoleh pengertian.

•Contoh: Memegang api -panas, Melontar bola –melambung

IIkonik•Sanggup membentuk persepsi dan membina gambaran dalam mental.

•Contoh: Bahan tajam –luka Air didih -panas

Simbolik•Simbol seperti perkataan, bahasa dan formula dapat digunakan untuk mempersembahkan pengalaman dan menghuraikan penaakulan abstrak.

•Turutan pembelajaran haruslah berkembang mengikut urutan: peringkat motor –sensori (enaktif) konkrit (ikonik) –abstrak (simbolik).

RUMUSAN•Pengajaran dirancang

•Maklumat persekitaran perlu disusun dalam bentuk tertentu.

•Menyediakan situasi masalah yang merangsang murid membuat penemuan.

•Guru mengendalikan kelas-pelajar aktif.

ROBERT GAGNE•Mengkategorikan pembelajaran ke dalam lima kelompok utama iaitu:

Kemahiran kecerdasan

Strategi kognitif

Maklumat berbahasa

Page 4: 52728198-TEORI-PEMBELAJARAN

Kemahiran motor dan sikapTerdapat susunan urutan pelbagai kemahiran kecerdasan dan tiap-tiap satunya adalah syarat mutlak untuk menguasai sesuatu kemahiran sebelumnya.

HUKUM

KEMAHIRANKECERDASANPERTAMA

DISKRIMINASI KONSEP

STRATEGI KOGNITIF Kebolehan memproses maklumat yang membolehkan pelajar:

*Memikir *Menumpukan perhatian *Memilih *Mengingat *Menggunakan maklumat