karangan ucapan 1

Post on 12-Apr-2017

488 Views

Category:

Education

15 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

PENCETUS IDEA KE ARAH MINDA BESTARI

Soalan

Sekolah anda telah mengadakan majlis sambutan “Hari Guru”. Anda telah terpilih mewakili murid-murid yang lain untuk memberi ucapan dalam majlis tersebut.

Tuliskan ucapan anda itu selengkapnya.

RANGKA IDEA

RANGKA IDEA

Karangan Berformat Khusus

Pastikan1. Bentuk atau Format.

2. Isi-Isi Karangan.

3. Laras Bahasa.

1. Majlis perasmian.

2. Majlis perpisahan.

3. Majlis sambutan.

4. Majlis keraian.

Ucapan biasanya disampai-kan dalam upacara atau maj-lis rasmi seperti:

1. Ahli akademik.

2. Pengetua @ Guru Besar.

3. Menteri-menteri.

4. Pegawai tertentu.

Ucapan lazimnya disampai-kan oleh orang-orang terten-tu seperti:

SUNTIKAN IDEA

PERENGGAN KE-2

PERENGGAN KE-3

PERENGGAN KE-4

PERENGGAN KE-5

PERENGGAN SATU

PERENGGAN KE-6

PENDAHULUAN

Kata alu-aluan kepada tuan pengerusi majlis, guru besar, guru-guru dan rakan-rakan.Merakamkan salam buat warga perhimpunan.

ISI PERTAMA

Menegaskan tentang sambutan hari guru yang diadakan setiap tahun.Hari guru diraikan untuk meng-hargai serta mengenang jasa para guru.

ISI KEDUA

Menyatakan pengorbanan para guru yang amat besar dan ber-makna buat murid-murid. Didikan para guru membantu murid-murid menjadi insan yang baik dan sempurna.

ISI KETIGA

Guru-guru diibaratkan sebagai penganti kepada ibu bapa. Guru-guru berusaha membim-bing murid-murid menjadi pandai serta mampu berbakti kepada bangsa dan negara.

ISI KEEMPAT

Majlis yang diadakan, untuk menyatakan terima kasih atas pengorbanan dan jasa guru. Guru ibarat lilin, sanggup ber-korban untuk menerangi insan lain.

PENUTUP

Sebelum mengakhiri bicara, merakamkan ucapan “Selamat Menyambut Hari Guru”. Hari guru wajar disambut se-tiap tahun, rakaman ucapan terima kasih.

Terima kasih tuan pengerusi majlis, yang berusaha tuan guru besar, guru-guru dan yang dikasihi rakan-rakan sekalian. Salam sejah-tera saya ucapkan kepada semua.

PERENGGAN PERTAMA

Hadirin sekalian,

Sebagaimana yang kita sedia maklum, pada setiap tahun kita mengadakan sambutan “Hari Guru” seperti yang diadakan pada hari ini. Sambutan ini diadakan sebagai mengenang jasa guru-guru kepada kita.

PERENGGAN KEDUA

Perayaan seumpama ini perlu diadakan. Pergorbanan guru-guru kepada kita semua amat besar dan bermakna. Tanpa didikan daripada guru-guru, mungkin kita tidak akan mendapat pelajaran, pengetahuan dan ilmu yang sempurna.

PERENGGAN KETIGA

Guru-guru dapat diibaratkan sebagai pengganti kepada ibu bapa kita tika di sekolah. Mereka ber-usaha membimbing kita supaya menjadi insan bestari serta ber-guna kepada bangsa dan negara.

PERENGGAN KEEMPAT

Hanya dengan mengadakan majlis seperti ini, dapat kami men-yatakan penghargaan kami atas jasa para guru yang tidak ternilai itu. Guru-guru dapat diibaratkan se-bagai lilin, rela berkorban untuk menerangi orang lain.

PERENGGAN KELIMA

Hadirin sekalian,

Sebelum saya menutup tirai bicara, saya mewakili kawan-kawan yang lain mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih serta selamat “Hari Guru” kepada semua guru.

Sekian, terima kasih.

PERENGGAN KEENAM

Karangan yang disediakan menepati format dan kehendak soalan. Pesembahan idea atau isi yang mantap lagi bernas serta di-sokong dengan huraian yang lojik. Laras bahasanya juga cantik dan menarik. Tiada kesalahan yang menyebabkan kehilangan markah.

KOMEN PEMERIKSA

top related