tutorial 8 (edu 3103)

Upload: uma-vathy

Post on 12-Oct-2015

59 views

Category:

Documents


3 download

TRANSCRIPT

APAKAH MAKSUDNYA GAYA PEMBELAJARAN DAN JELASKAN FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI GAYA PEMBELAJARAN.

APAKAH MAKSUDNYA GAYA PEMBELAJARAN DAN JELASKAN FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI GAYA PEMBELAJARAN.Dr VMTMAKSUD GAYA PEMBELAJARANCara-cara yang lebih disukai oleh murid-murid kitauntuk memproses maklumat yang diterima dalam proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Dengan kata lain, ia merujuk kepada cara bagaimana mereka memberi perhatian kepada apa yang diajar, kemudian menyusunkan maklumat ini dalam minda mereka yang seterusnya mengingat kembali apabila diperlukan.Field DependenceMurid-murid yang bersifat FD adalah mereka yang akan memproses maklumat secara global dan kurang memberi perhatian kepada butiran yang terperinci.Murid-murid lebih berorientasikan sosial, maka mereka lebih responsif kepada dendaan dan ganjaran.Murid lebih selesa menerima maklumat, tanpa berusaha untuk membuat penstrukturan semula.

Field IndependenceMurid yang bersifat FI adalah lebih analitikal, lebih berminat terhadap butiran dan perincian.Murid akan menyusun semula maklumat agar berusaha mengikut kehendaknya.Murid akan menjana idea baru bagi memudahkan pemahaman sesuatu konsep yang diajar.GAYA PEMBELAJARANField DependenceMempersepsikan secara global.Mengkategorikan konsep secara umum.Berorientasikan sosial.Lebih dipengaruhi oleh kritikan.Memerlukan penentuan matlamat dan pengukuhan luaran.Field IndipendenceMempersepsikan secara analatikal.Mengkategorikan konsep secara khusus.Orientasi yang tidak bersifat peribadi.Kurang dipengaruhi oleh kritikan.Mempunyai matlamat dan pengukuhan yang ditentukan sendiri.Gaya Pembelajaran KolbDivergersBerupaya mengasimilasi pelbagai maklumat untuk dijadikan satu entiti yang bersepadu.Boleh menjana banyak idea.Mempunyai imaginasi yang tinggi.Berfikiran terbuka.Boleh berinteraksi dengan orang lain.ConvergersCekap menyelesaikan masalah terutamanya yang berkaitan dengan tugasan teknikal.Cekap membuat penaakulan deduktif. Berupaya mengaplikasi idea terhadap situasi praktikal.Bersifat prakmatik dan realistik.Berfokus dan boleh membuat keputusan.AssimilatorBersifat logikal dan tidak berputar-belit.Bersistematik.Bersifat analitikal dan cekap melakukan tugasan berbentuk kuantitatif.Cekap dari segi membina teori.Cekap membuat penaakulan induktif.AccomodatorBerorientasikan tindakan dan hasil.Gemar menimba pengalaman baru.Suka mengambil risiko.Cenderung kepada bidang kesenian.Berfikiran terbuka dan berorientasikan manusia.Melibatkan diri secara peribadi.Berupaya untuk menyesuaikan diri terhadap situasi baru.Gaya Pembelajaran KolbDivergers: Menyiapkan tugasan terbuka, pembelajaran bersifat individualistik, menyelesaikan situasi-situasi yang kabur.Convergers: Mengesahkan keaslian maklumat, membuat ramalan, menyediakan kerangka, latihtubi.Assimilator: Memilih dan mengesahkan sumber maklumat, menganalisis idea utama, membuat ramalan, membuat kesimpulan.Accomodator: Menjana contoh peribadi, memberi contoh konkrit, mengaplikasi maklumat, menggunakan urutan daripada konkrit kepada abstrak.Gaya Pembelajaran Berdasarkan Kecerdasan PelbagaiFAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI GAYA PEMBELAJARAN Persepsi dan Penanggapan Ingatan dan Lupaan Pemindahan Pembelajaran Gaya Kognitif Kemahiran Berfikir Kecerdasan

Persepsi dan PenanggapanPersepsi bermaksud seseorang membuat interpretasi atau memberi makna kpd ransangan yg diterima oleh derianya (Slavin, 1997). Seterusnya individu membuat penanggapan iaitu membentuk konsep drp maklumat yg dirasakan penting. Ahli psikologi gestalt berpendapat dlm persepsi, manusia cenderung mempersepsi sesuatu secara keseluruhan drp bahagian-bahagian yg menjadi keseluruhan. (whole units rather than pieces of sensation, that the whole of a sensation is more than its parts). Ahli-ahli psikologi gestalt mengemukakan enam prinsip pengamatan (persepsi) dikenali sebagi Hukum Pragnanz spt berikut: (a) Prinsip Kedekatan (b) Prinsip Bentuk dan Latar (c) Prinsip Kesamaan (d) Prinsip Simetri (e) Prinsip Lengkapan (f) Prinsip Terangkum

(a) Prinsip KedekatanRansangan-ransangan yg terletak dekat antara satu sama lain akan terkumpul bersama dalam bidang pengamatan kita.

(b) Prinsip Bentuk dan Latar.

Bidang pengamatan individu terbahagi kpd dua komponen iaitu bentuk dan latar.

Apabila sesuatu objek menjadi bentuk atau fokus pemerhatian kita, yg lain akan menjadi latar.

(c) Prinsip KesamaanPengamatam manusia cenderung utk mengumpulkan ransangan yg sama dalam satu kumpulan.

(d) Prinsip SimetriDalam pengamatan kita lebih mudah mengingati bentuk yg simetri (sama ukuran) drp bentuk yg tidak simetri.(e) Prinsip LengkapanIndividu cenderung utk melengkapkan sesuatu yg tidak lengkap dalam pengamatan mereka.

(f) Prinsip TerangkumIndividu cenderung melihat bentuk yg lebih besar walaupun ada bentuk kecil di dalamnya.Selepas persepsi, pelajar akan membuat penanggapan.

Penanggapan ialah proses membentuk konsep.

Menurut Bruner, utk membentuk konsep yg baik pelajar perlu tahu ciri-ciri konsep.Bruner mengemukakan tiga jenis konsep yg relevan dengan pembentukan konsep iaitu: (i) konjuntif---dua atribut yg tergabung, cth: buku tebal (ii) disjunktif---dua atribut ditambah satu lagi cth: buku tebal dan mahal (iii) hubungan---ciri konsep yg mempunyai hubungan cth: hari hujan dan sejuk

Faktor-faktor yang mempengaruhi penanggapan:(a) Pengalaman(b) Imaginasi(c) Kecerdasan(d) Penguasaan Bahasa(e) Contoh-contoh(a) PengalamanPengalaman membantu seseorang membentuk konsep.

(b) ImaginasiImaginasi ialah kebolehan mental seseorang utk membayangkan sesuatu walaupun objek tidak ada di hadapan matanya.(c) KecerdasanKecerdasan merujuk kpd kebolehan mental utk mengubah (shaping) persekitarannya supaya memenuhi keperluannya (Piaget, 1950).

Melibatkan pemikiran peringkat tinggi spt menganalisis, mensintesis pengalaman lama dengan baru, membuat penilaian dsb.(d) Penggunaan BahasaPembentukan konsep memerlukan perbendaharaan kata dan pengungkapan ayat.

(e) Contoh-contohUtk membolehkan pembentukan konsep yg baik, perlu mengetahui segala ciri konsep drp contoh yg banyak. (Kamarudin, 1993: 73-76)Ingatan dan Lupaan IngatanIngatan bermaksud maklumat yg dapat disimpan dlm ingatan jangka panjang dan boleh dikeluarkan semula apabila dikehendaki.

Proses yg terlibat dlm membentuk ingatan ialah: (i) pengkodan (encoding), (ii) penyimpanan (storage) dan (iii) pengeluaran (retrieval) (Melton, 1963 dalam lll, ms 262).

(b) Lupaan Lupaan bermaksud kegagalan mengingat sesuatu fakta yg pernah diketahui sebelum ini.Mungkin kerana maklumat dlm ingatan jangka pendek hilang sebelum sempat diproses dan disimpan dlm ingatan jangka panjang, atau gagal utk memanggil (recall) dari ingatan jangka panjang (Slavin, 1997).Faktor-Faktor Yang Menyebabkan Lupaan: Keusangan (decay) Gangguan (interference) Tekanan (suppress) Kebimbangan (anxiety) Minat Perubahan alam sekitar Masa yang tidak mencukupi Maklumat yang tidak lengkap

Cara Meningkatkan Ingatan Pelajar Bahan pembelajaran bermakna dan berkaitan dengan kehidupan pelajar.(ii) Memeringkatkan isi pembelajaran.(iii)Menggunakan mnemonik dan ayat.(iv)Menggunakan pelbagai alat bantu mengajar.sambungan.. Membimbing pelajar cara belajar yg betul.Membuat latih tubi atau hafalan.(vii) Menyusun topik-topik supaya berkaitan.(viii)Melakukan atau mempraktis sesuatu yg dipelajari akan meningkatkan ingatan (Cohen, 1989).(ix) Pengumpulan (chunking). Kanak-kanak perlu mempunyai kesediaan mental, fizikal (psikomotor), afektif (emosi dan sikap) sebelum berupaya menghasilkan pembelajaran yg berkesan.

sambunganPemindahan Pembelajaran

Pembelajaran yang terhasil drp sesuatu situasi dapat digunakan dlm situasi yg lain.Boleh berlaku secara: -positif iaitu pembelajaran dlm situasi A dapat membantu pembelajaran dlm situasi B -negatif iaitu pembelajaran dlm situasi A mengganggu pembelajaran dlm situasi B

Syarat untuk pemindahanpembelajaran positif:Kefahaman- faham ttg konsep yg telah dipelajari sebelum boleh menggunakannya dlm situasi baruKesamaan- dua situasi yg hendak diaplikasikan konsep perlu ada kesamaanKemahiran- menguasai kemahiran sebelum memindahkan ke situasi baru

sambungan..Motif- berkeinginan atau bermotif utk memindahkan konsep atau kemahiran kpd situasi baru.Celik akal- telah celik akal dlm konsep, prinsip atau kemahiran dlm sesuatu situasi utk memindahkan pembelajaran kpd situasi lain.

Gaya KognitifWoolfolk(1998) Gaya kognitif ialah cara individu mempersepsi dan menyusun maklumat mengenai persekitarannya.

Gaya pembelajaran ialah pendekatan individu kpd cara belajar.Gaya KognitifBorich dan Tombari(1997) mengaitkan gaya pembelajaran dgn gaya kognitif.

Gaya kognitif ialah cara individu memproses dan berfikir mengenai perkara yg dipelajarinya.Contoh-contoh gaya kognitif: Gaya bebas medan (field independence) dan lawannya Gaya bersandar medan (field dependence)

(b) Gaya impulsif (impulsive) dan lawannya Gaya reflektif (reflective)(a) Gaya Bebas Medan Dan Bersandar MedanKonsep gaya kognitif bebas medan dan bersandar medan diperkenalkan oleh Herman Witkin dan Goodenough(1977).

sambungan..Ujian mencari bentuk geometri dlm gambar rajah dlm jangka masa yg ditetapkan.

Embedded Figures Test -Ujian utk individu.

Group Embedded Figures Test -Ujian utk kumpulan. Ciri Pelajar Gaya Bebas Medan Dan Bersandar MedanBebas MedanBersandar MedanMengamati konsep secara analitikal dan melihat komponen konsepMengamati konsep secara globalFokus kpd fakta dan prinsipMenghubung konsep kpd pengalaman individu (personalized concept)Suka berinteraksi secara formal dgn guruSuka berinteraksi secara informal dgn guru

Bebas Medan Bersandar MedanSuka bertanding dan kerja bersendirianSuka bekerjasama dan suka kerja berkumpulanSuka menyusun sendiri maklumatSuka maklumat yg telah disusun guruSuka mata pelajaran Sains dan MatematikSuka mata pelajaran Sejarah dan SasteraMatlamat pembelajaran drp punca dalamanMatlamat pembelajaran drp punca luaran (ibu bapa atau guru)

Bebas Medan Bersandar MedanSuka merancang sendiri cara pembelajaranSuka pembelajaran terancang dan berstrukturKeyakinan tinggi dlm membuat tugasan bersendirianKurang keyakinan dlm membuat tugasan bersendirianMotivasi berlokus kawalan dalamanMotivasi berlokus kawalan luaranStrategi Pengajaran Pelajar Bebas Dan Bersandar MedanBebas MedanBersandar MedanGuru perlu formal dlm interaksi dgn pelajar. Guru dianggap orang yg berpengalaman dan pakar dlm bidangnyaPelajar perlukan pendekatan mesra dlm interaksi, menyediakan pengalaman fizikal dan lisan. Guru merupakan pakar rujukPerlukan motivasi bukan sosial (spt gred, bintang, pelajar terbaik)Perlukan motivasi sosial yg konkrit (spt hadiah atau pujian)Bebas MedanBersandar MedanGunakan strategi pembelajaran individu (spt pembelajaran berasaskan web, pembelajaran arah kendiri atau pembelajaran masteri)Gunakan strategi pembelajaran berkumpulan spt pembelajaran koperatifSuka maklum balas berbentuk pembetulanMinimumkan maklum balas berbentuk pembetulanBebas MedanBersandar MedanPelajar suka buat projek secara bebasBenarkan interaksi guru-murid semasa pengajaran pembelajaranBenarkan pelajar menstrukturkan projek, nota dan latihan.Rancangkan pengajaran, projek atau latihan yg berstrukturPeranan guru adalah sebagai konsultan, pendengar dan fasilitatorPeranan guru adalah sebagai pengajar, penunjuk cara dan pemberi markah(b) Gaya Kognitif Impulsif dan ReflektifMenurut Slavin(1997), Gaya impulsif merujuk kpd gaya kognitif seseorang yg: -gemar memberi respons secara cepat. -biasanya tidak menitikberatkan ketepatan.

sambunganGaya reflektif merujuk kpd gaya kognitif seseorang yg: -sentiasa menganalisis diri dan pemikiran sendiri. Ciri-ciri Pelajar ImpulsifMembuat kerja dgn cepat tetapi membuat banyak kesilapan.

Belajar ikut gerak hati (mood).

Kajian menunjukkan mereka menjadi lebih reflektif apabila umur meningkat (Borich & Tombari, 1997).Strategi Pengajaran Pelajar Impulsif:Perlu diperkenalkan dgn pengajaran kendiri (self instruction).Guru perlu bimbing pelajar merancang cara membuat latihan dan menyemak sendiri jawapan.sambunganJika terdapat kesilapan, dia dikehendaki membuat pembetulan sendiri.Bandingkan hasil kerjanya dgn hasil kerja pelajar lain yg dibuat dgn lebih baik dan teliti supaya dia menyedari kesilapannya. Ciri-Ciri Pelajar Reflektif:Lambat menyiapkan sesuatu tugasan yg diberi tetapi membuat kurang kesilapan.Lebih mementingkan ketepatan jawapan atau kesempurnaan tugasan drp menepati masa yg ditetapkan.Lambat menyiapkan tugasan kerana perasaan kurang yakin diriStrategi Pengajaran Pelajar Reflektif:Guru harus dedahkan maklumat yg tepat dan terperinci tentang tajuk pelajaran untuk elakkan pelajar membuang masa mencari jawapan yg tepat kpd soalan latihan.Pelajar perlu diberi kemudahan buku, majalah, pita video dll.Kajian Lepas:Sekiranya guru dan pelajar mempunyai gaya kognitif yg sama, pencapaian akademik pelajar adalah lebih baik (Saracho & Spodek).Guru perlu tahu gaya kognitif pelajar dan cuba merancang pengajaran dan bahan bantu mengajar yg dapat memenuhi kehendak gaya kognitif pelajar (Ramlah & Mahani, 2002: 85)Kemahiran Berfikir(a) Kemahiran Berfikir Kritikal - kecekapan dan keupayaan menggunakan minda utk menilai kemunasabahan dan kewajaran sesuatu idea atau pendapat.

sambungan..Contoh proses berfikir kritikal: - membanding dan membeza - membuat andaian - membuat inferens - membuat urutan - membuat perkaitan (b) Kemahiran Berfikir Kreatif Dan KreativitiKreativiti ialah: Aktiviti keseluruhan otak yg melibatkan minda secara sedar (conscious mind) dan minda secara terpendam (subconscious mind) utk mencabar andaian, mengenal pola, melihat dgn cara yg baru, melihat hubungan, mengambil risiko dan merebut peluang atau kemungkinan. (Ned Herrmann dlm Abdul Fatah Hasan,1998)

Kreativiti ialah: Pemikiran yg imaginatif, baru dan asli dlm menyelesai masalah atau menghasil produk baru (Woolfolk, 1998).

Kesimpulannya kreativiti ialah keupayaan utk menghasilkan atau merekacipta sesuatu objek atau idea yg baru, asli dan unik.Ciri-ciri kreativiti (Abdul Fatah Hasan,1998):Suatu proses utk mencari dan meneroka berbagai alternatif.Kemahiran, bakat dan teknik yg dikelolakan utk sesuatu tujuan tertentu.sambungan..Melibatkan usaha utk meneroka sesuatu yg baru dan bernilai yg belum pernah difikirkan oleh orang lain sebelumnya.Kemahiran yg dipelajari sama spt kemahiran berenang, bermain badminton dll.

(c) MetakognisiMetakognisi adalah aktiviti mental yg di gunakan utk memantau, mengawal dan merancang utk penyelesaian masalah, kefahaman, ingatan dan proses kognitif yg lain (Campione dan Brown,1977).

sambungan..Metakognisi adalah cara individu mengguna strategi kognitif utk mencari dan mengumpul maklumat dan tahu bila dan di mana menggunakan strategi kognitif tersebut (Borich dan Tombari 1999).

sambungan..Metakognisi juga dikenali sebagai berfikir tentang berfikir (thinking about thinking). Kita mengurus apa yg perlu difikirkan oleh minda.

Tiga jenis pengetahuan metakognitifmenurut Flavel (dalam Henson, 1999):Pengetahuan personal Pengetahuan tentang kekuatan dan kelemahan diri. Cth: Seseorang tahu dia lebih suka membaca pelajaran pada waktu pagi drp waktu malam.sambunganPengetahuan tugas Pengetahuan tentang variasi cara sendiri dalam melaksanakan tugas. Cth: Cara menyelesaikan masalah matematik berlainan drp cara membuat karangan.sambungan..Pengetahuan strategi Pengetahuan tentang strategi tertentu yg lebih berkesan drp strategi lain dlm menyelesaikan sesuatu masalah.

Contoh soalan:Anda diberikan dua helai daun hidup. Bandingkan dan bezakan antara kedua-duanya.Soalan MetakognisiSoalan KognisiApakah langkah yg anda fikirkan sesuai utk mencari persamaan dan perbezaan antara daun A dan daun B?Senaraikan ciri persamaan dan perbezaan antara daun A dan daun B.Bagaimanakah anda membezakan daun A dan daun B?Bandingkan corak umum urat daun A dan daun B.SambunganSoalan MetakognisiSoalan KognisiMengapakah anda menggunakan kaedah itu?Daun manakah yg lebih:lebar?panjang?Adakah anda berpuas hati dengan keputusan yg anda perolehi?Kecerdasan(a) Definisi KecerdasanDefinisi oleh Piaget(1950), Kecerdasan adalah kebolehan individu berfikir atau menaakul dalam usahanya menyesuaikan diri dengan persekitaran.sambungan..Definisi oleh Kalat(1999), Kecerdasan adalah gabungan antara kebolehan umum dan kemahiran praktis.

sambunganDefinisi oleh Weschler(1975), Kecerdasan ialah kebolehan seseorang individu memahami alam sekitarnya, dirinya dan kepakaran yang dimilikinya untuk membantunya menghadapi cabaran hidup.

Teori Pelbagai Kecerdasan Gardner:Menurut Gardner(1983), Kecerdasan melibatkan kebolehan seseorang untuk menyelesaikan masalah atau mencipta sesuatu hasil kerja dalam konteks budayanya(seperti menggubah lagu, mencipta puisi atau koreograf tarian).9 jenis kecerdasan dalam Teori Pelbagai Kecerdasan Gardner Kecerdasan logik-matematikKecerdasan bahasa-linguistikKecerdasan muzikalKecerdasan visual-ruang-spatialKecerdasan kinestetik-badanKecerdasan interpersonalKecerdasan intrapersonalKecerdasan naturalisKecerdasan eksistensial