82098378 sistem limfatik dan imuniti

Upload: alishadania

Post on 18-Oct-2015

161 views

Category:

Documents


16 download

DESCRIPTION

82098378 Sistem Limfatik Dan Imuniti

TRANSCRIPT

  • SISTEM lIMFATIK & IMUNITI

  • Darah yg mengalir dlm hujung arteriol kapilari darah berada di bawah tekanan tinggi akibat daya pengepaman jantung yg wujud dlm kapilari darah MENYEBABKAN sebahagian drp kandungan plasma darah meresap melalui dinding kapilari darah yg nipis ke dlm ruang antara selCecair yg meresap keluar dikenali sbg bendalir tisu @ cecair interstis

  • 90% cecair interstis dpt meresap masuk semula ke dlm kapilari darah manakala 10% lagi akan meresap ke dlm salur halus berdinding nipis - kapilari limfa

    Kapilari limfa sebahagian drp sistem limfa membantu aliran kembali cecair interstis ke sistem peredaran darah

  • Bendalir yang tidak diserap semula dalam kapilari darah dandialirkan ke salur limfa dikenali sebagai bendalir limfa.Ia mengalir ke dua saliran utama iaitu duktus limfa toraks dan duktus limfa kanan.

    Peredaranlimfa adalahdisebabkan oleh:-

    penguncupan otot-otot dalam salur limfapergerakan menarik nafaspergerakan peristalsis(tindakan/gerakan beritma perut)Penguncupan otot rangka

  • Apa hubungan sistem limfa dengan imuniti? Sistem limfa terdiri daripada: - Lymph - Lymphatic Tissue (lymph nodes, spleen, tonsils, thymus) - Lymphatic Vessels - Bone Marrow

  • Fungsinya:1. Memusnahkan toxin dan menghalangperebakkan penyakit/jangkitan keseluruhbadan (Immunity)2. Membantu mengekalkan keseimbangancecair antara tisu dan peredaran darah.3. Mengangkut lemak tercerna daripadausus ke dalam peredaran darah

  • Terbahagi kepada dua komponen :ORGAN PRIMER Timus (Thymus)Tulang Sum Sum

    ORGAN SEKUNDERSalur/kapilari limfatikNodus limfaSpleen(Limpa)

  • Gambar rajah yang menunjukkan Sistem Limfatik

  • Organ utama sistem limfatik

  • Bahagian berwarna kuning adalah lokasi limfa

  • LIMPAOrgan seperti span, terletak di bahagian atas kiri ruang abdomen iaitu dipermukaan perut.Ia berfungsi memerangkap dan menapis antigen, memusnahkan sel darah merah yang telah tua.Menghasilkan sel darah merah yang baru.Menakung darah pada waktu kritikal.

  • Bintilan tisu yang berbentuk seperti biji kacang.Berdiameter 2 hingga 35 mm, berwarna kelabu-merah jambu (greyish-pink).Terletak di sepanjang hentian sistem limfatik.Cecair limfa mesti melalui nodus limfa sebelum kembali ke dalam sistem peredaran darah.

    NODUS LIMFA

  • Nodus limfa merupakan tempat berlakunya pemusnahan agen jangkitan dan toksin.

    Nodus limfa biasanya terdapat banyak di bahagian dada, leher, pelvik, axilla (ketiak) dan pangkal paha.

  • SALUR LIMFATIKIa merupakan salur-salur halus yang saling bersambungan dan membentuk struktur seperti jaring.Terletak dibawah kulit dan selaras dengan kapilari darah.Ia nipis dan mempunyai sistem injap untuk mengelakkan berlakunya backflow.Pembuluh limfa bermula sebagai pleksus(saluran) halus kapilari yang sangat kecil atau sebagai rongga rongga limfa dalam tisu sebagai organ.

  • Sepasang kelenjar yang terletak pada ventral trakea dan atas sedikit dari jantung.Tempat berlaku pembentukkan limfosit.

    TIMUS

  • SUMSUM TULANG

  • Limfosit adalah sejenis sel darah putih yang terlibat dalam sistem imuniti pada vertebrata.

    Limfosit dihasilkan nodus limfa yang terlibat dalam penghasilan antibodi.

    Limfosit memiliki peranan penting dan terpadu dalam sistem pertahanan tubuh.

  • SEL IMUNITISumsum Tulang:Menghasilkan sel limfosit B.

    Thymus:Menghasilkan sel limfosit T.

  • PROSES PEREDARAN LIMFAKapilari limfa berbeza daripada kapilari darah kerana salah satu hujungnya adalah buntu atau tertutup sementara hujung yang satu lagi dihubungkan kepada salur limfa.

    Di sepanjang salur limfa terdapat nodus limfa pada jarak tertentu.

  • Nodus limfa banyak terdapat di perut, leher, dada dan ketiak.

    Nodus limfa berfungsi menghasilkan limfosit yang terlibat dalam penghasilan antibodi.

    Cecair intersis berwarna kuning pucat yang meresap masuk ke dalam kapilari limfa dan salur limfa disebut limfa.

    Di sepanjang salur limfa terdapat injap untuk memastikan limfa mengalir dalam satu arah sahaja.

  • Nodus limfa banyak terdapat di perut, leher, dada dan ketiak.

    Nodus limfa berfungsi menghasilkan limfosit yang terlibat dalam penghasilan antibodi.

    Cecair intersis berwarna kuning pucat yang meresap masuk ke dalam kapilari limfa dan salur limfa disebut limfa.

    Di sepanjang salur limfa terdapat injap untuk memastikan limfa mengalir dalam satu arah sahaja.

  • Cairan ini kemudian dikumpulkan oleh sistem limfa melalui proses diffusion (penyebaran) ke dalam kelenjar limfa dan dikembalikan ke dalam sistem peredaran darah.

    Pengaliran limfa di sepanjang salur limfa yang dibantu oleh injap dalam salur limfa.

  • PATOGENSejenis bakteria/virus/kulat/parasit yang boleh menyebabkan penyakit kepada kita.Patogen boleh memasuki badan melalui makanan/ minuman yang tercemar, titisan air semasa bernafas dan sentuhan kulit.

  • PERTAHANAN TIDAK KHUSUSSEKATAN FIZIKALFAGOSITINFLAMASI

  • Pertahanan luar yang menghalang mikroorganisma masuk ke dalam badan terdiri daripada :Organ kulit (hidung,mulut, salur respirasi)Membran mukus (peluh, sebum, asid perut)Tindakan mekanisma pembekuan darah.Bila patogen masuk, sistem ini bertindak melalui kulit, perut, mata dan mekanisma pembekuan darah.

    SEKATAN FIZIKAL(Pertahanan pertama

  • Kulit:

    Tebal menghalang patogen masuk.pH kulit (3-5) berasid menghalang percambahan mikrob.Enzim lisozim dalam peluh dan sebum di permukaan peluh dapat membunuh mikrob.Lapisan kulit mati juga sentiasa disingkirkan.Sebum yang mengandungi asid laktik yang tinggi boleh menghalang pertumbuhan bakteria dan kulat.

  • Perut:Asid hidroklorik dalam perut dan jus gaster (berasid) membunuh patogen dalam makanan yang dimakan (mencerna) dan menghalang percambahan mikrob.Mata:Air mata mengandungi enzim lisozim (protein antimikrob) yang menguraikan dan membunuh sesetengah jenis patogen yang memasuki mata.Mekanisme pembekuan darah:Antibodi dalam serum dapat membunuh bakteria yang memasuki luka.Bila luka mekanisma bertindak mengumpalkan darah pada tempat luka.Darah membeku dan mengeras lalu membentuk keruping (kudis).Keruping tersebut bertindak sebagai penganti kepada kulit (benteng pertama) serta menghalang patogen masuk ke dalam badan.

  • Fagosit (neutrophil dan macrophage) bertanggungjawab untuk mengenali,mencerna dan menghancurkan sesetengah jenis mikroorganisma.Jenis-jenis fagosit NeutrofilsmonositApabila jangkitan berlaku , fagosit akan bergerak ke tempat yang dijangkiti Fagosit akan masuk ke dalam interstitial fluid melalui dinding kapilariApabila fagosit berhadapan dengan patogen, fagosit akan mengepung dan menelan fagosit

    BENTENG PERTAHANAN KEDUA :Fagositosis

  • RINTANGAN KHUSUS: TINDAK BALAS PELALIANBENTUK PELALIANPelalian atau dalam bahasa Inggerisnya ' immunisation ' adalah satu proses di mana seseorang itu dilindungkan atau dilalikan dari sesuatu penyakit berjangkit.Vaksin patogen yg x bahaya, telah mati atau dilemahkan @ toksin bakteria yg sengaja dimasukkan/disuntik ke dlm bdn sesorang supaya dpt merangsang limfosit dlm bdn utk hasilkan antibodi.Antiserum serum/plasma tanpa fibrinogen & faktor pembekuan yg mengandungi antibodi terhdp ss. penyakit spesifik.

  • BAHAN PELALIANAcel-Immune DTaP Diphtheria-Tetanus-Pertussis Wyeth-Ayerst 800.934.5556* diphtheria dan tetanus toxoids dan acellular pertussis adsorbsi, formaldehyde, aluminum hydroxide, aluminum phosphate, thimerosal, dan polysorbate 80 (Tween-80) gelatin Act HIBHaemophilus Influenza B Connaught Laboratories 800.822.2463* Haemophilus influenza Tipe B, polyribosylribitol phosphate ammonium sulfate, formalin, dan sucrose* virus penyakit campak neomycin sorbitol hydrolized gelatin, janin anak ayam.* virus penyakit rubella neomycin sorbitol hydrolized gelatin, jaringan sel diploid ketuban janin bayi aborsi .

  • Pelalian boleh menyebabkan kesan -kesan sampingan yang tidak diingini di kalangan kumpulan bayi -bayi yang menerimanya. Pelalian untuk mencegah penyakit pertusis (whooping cough) boleh membuatkan bayi demam , menangis selalu dan tidak mahu menyusu untuk beberapa hari. Ubat yang dibekalkan oleh doktor boleh mengurangkan keadaan ini. Kadangkala terdapat nodul di tempat suntikan tetapi ini biasanya akan hilang dalam beberapa bulan.

    TINDAK BALAS PELALI

  • Pakar kanak -kanak sekarang tidak menyarankan pelalian ini kepada bayi bayi yang pernah terkena sawan dan mengalami kecacatan otak.